nymeriaslist.blogg.se

Ett halvår av böcker

Jag har läst bra böcker, halvbra böcker, ett par riktigt bra böcker och en kass bok det här året. Totalt är de 17 (borträknat A Song of Ice and Fire och inräknat ett par noveller och en kortroman). Eftersom det gått för lång tid för att jag ska kunna recenserara dem ordentligt men jag ändå vill skriva om dem, kommer det komma 17 minirecensioner. Här är den första:
The Mystery Knight av George R R Martin (kortroman)
(Jag läser annat än Martin, jag lovar). The Mystery Knight är den tredje berättelsen om Dunk och Egg, två karaktärer som levde något århundrade före händelserna i A Song of Ice and Fire. Dunk är en vanlig man, dubbad av en fattig riddare. Han är inte speciellt smart, men lojal och godhjärtad. Egg är hans väpnare. Egg är dessutom kunglig, men hela den historien är rätt så komplicerad. De är ett underhållande par som, i den här berättelsen, deltar i ett tornerspel som får konsekvenser.
Jag var dum nog att läsa tredje berättelsen innan den andra, vilket ledde till att jag missade referenser. Det gjorde dock inte berättelsen mindre underhållande, eller mindre intressant. Berättelserna om Dunk och Egg ger mycket bakgrundsinformation till A Song of Ice and Fire, samtidigt som de är bra äverntyrsberättelser i sin egen rätt. Har man läst och tyckte om A Song of Ice and Fire ska man defenitivt läsa om Dunk och Egg (i ordning!). Har man inte läst A Song of Ice and Fire kan jag rekommendera Dunk och Egg ändå.
 
Taggar: Dunk and Egg, Fantasy, George R.R Martin, Joe Abercrombie, The Blade Itself, The Mystery Knight;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: